søndag den 8. november 2009

Flytning kap. 1

Noget af det første man skal "deale" med nå man flytter hjemme fra er at man skal lærer et nyt område at kende. I August flyttede jeg fra Strandby i Nordjylland, som er en lille fiskerlandsby, til det store København. Der er mange forskellige ting man lige skel vende sig til ud over det geografiske. Udtryk, ord og "navne på ting og steder" er nogle af de emner som kan skabe problmer. Et eksempel: I intro ugen skulle vi på besøg på nogle af de skoler vi kunne komme i prktik på og jeg skulle på Sorte-Dam skole. For dem som er kendte i København snakker jeg her om de såkaldte søer. (Søerne, som københavnere kalder dem. (Som om de der 30 cm dybe fuglebade er de eneste søer i hele verden)) Den ene af disse søer hedder Sorte-dam og skolen ligger med udsigt til denne. Jeg blev guidet af familie og venner om hvilken vej jeg skulle cykle da det "ligger ret tæt på". Jeg bor forresten tæt ved Østerport og skulle blot køre mod den såkaldte triangel og så ville skolen ligge lige i nærhenden og ja "det er ikek så langt herfra" Jeg kom op på jernhesten (ny gave fra Mor og Far) og jeg tonsede derud af.

Der hvor jeg kommer fra er "ikke så langt herfra", max 2 min væk. Hele mit liv er jeg vokset op med at mine bedste veninder var 20 sek fra mig altså ikke engang 100 m fra mit hus. Jeg vidste derfor at når københavnere sagde at "det er lige rundt om hjørnet" så er det ca 1 km.

Men tilbage til historien - Jeg cyklede altså derud af og nej jeg så ikke nogen sø ! Søer ligger da frit og er formet efter naturens vilje, er de ikke? Efter at have cyklet i hvad? 3 kvarter stoppede jeg og undrede mig over at de der søer ikke var dukket op. Jeg havde forlængst passeret den store Tuborg-flaske som jeg ellers kun har set i Olsenbanden-film. Nu opdagede jeg at der stod Hellerup på de fleste butiks vinduer og at det tæt bebyggede område mere og mere var villaer og huse ? Meget mærkeligt. Jeg spurgte mig lidt frem og tilbage og fik at vide at ja jeg var kørt noget forkert. Da jeg ankom til skolen og skulle forklarer hvorfor jeg var en TIME sendt på den rystede min vejleder bare på hovedet som om: "Ja ja ingen kan fare så meget vild" og "Nøj jeg har hørt mange dårlige undskyldninger, men den her topper"

Men men det kan sagtens ske for en jyde i et meget stort København !

6 kommentarer:

Anne Thompson sagde ...

Hvor er du dejlig. Maria! Dét ville være kunne være sket for mig også :-) Håber, din vejleder hurtigt opdager at du er jyde- og at det passer hvad du siger!!

Louise Aaen sagde ...

jeg kan også fare vild i KBH, så meget at min mand har foræret mig en GPS. engang skulle jeg fra Rødovre til Lyngby og endte på Amager. Tør man røbe, at jeg er altså indfødt og har været spejder i 22 år....

Hr. og Fru Danmark sagde ...

Kære Maria
Jeg kender det godt fra da vi flyttede til KBH, men så meget har jeg trods alt aldrig kørt forkert. Jeg havde en studiekammerat fra Horsens, som var meget fornuftig og praktisk (mere end jeg er). Hun havde altid et lille kort over KBH med i tasken, så hun kunne altid finde vej - selv til de mest mærkelige steder... Mon ikke det er muligt at få et lille kort på turistkontoret? (der ligger et stort turistkontor overfor tivoli)

Louise sagde ...

Hej skønne jyde

Iiih ja, meget spejder har jeg jo aldrig rigtigt været, men da jeg selv flyttede til Kbh skal jeg lige love for at jeg fik styr på bykortene. Jeg havde en kollega derovre, som da hun flyttede til staden, satte sig for dagligt i den første tid, at tage en bus et sted hen, og så skulle hun på gåben selv finde hjem ved hjælp af et kort... Rigtig god fornøjelse med udforskningen af gadenavne osv.

Knsu Louise

Thomas Risager sagde ...

Hej Maria
I de gode gamle dage, da jeg boede i København, havde jeg altid en KRAK-bog med i tasken og så cyklede jeg ellers rundt. Det var udfordrende, for jeg har stedsans som en mikrobølgeovn, men jeg lærte det. Giv ikke op!

ps. Jeg har stjålet din kommentar til min blog.

KH Thomas

Magnificat sagde ...

Hej alle sammen
Og tak fordi i læser lidt med igen - Jeg har fået et kort af min fader men desvære er det så stort at det er lidt besværligt at cykle med men ja jeg er begyndt at bruge det så for tiden farer jeg ikke så meget vild som den dag .

Og ja det er jo bare dejligt at folk har begået lidt af den samme fejltagelse som mig