onsdag den 27. marts 2013

Så meget mere end en tatovering

SÅ fik jeg lavet min længe ventet tatovering på min arm. Jeg har helt bevidst valgt at få den et sted hvor den KAN ses i dagligdagen. Jeg er ikke typen der går med smykker, andet end mine sædvanlige ørestikker. Alligevel vil jeg gerne kunne vise og normalisere det at være kristen og faktisk retså "seriøs" omkring det. Jeg oplever tit, og jeg mener virkelig tit, at folk i en god brandert (fordi så er det oftest nemmere at tale om de mere tunge emner) kommer og snakker tro med mig og fortæller at de selv har en personlig tro og et stærkt Gudsforhold. Ofte har folk fået deres fingre i klemme i en eller anden kirke eller et andet trossamfund eller i forhold til en præst. Andre har folk den opfattelse at det at være kristen, og ja også for alvor, er et tabu. Jeg oplever tit at mennesker omkring mig gradbøjer tro. For eksempel: "Jo jeg tror på Gud men jeg er altså ikke sådan mega kristen!" eller "Jamen hun har også nogle forældre som er meget troende" eller "Er du så meget troende sådan så du går i kirke hver søndag?" 
 
Nu har jeg altså fået skrevet mit elskede Magnificat på armen i en smuk håndskrift (Min kære moars) Magnificat er som tidligere indlæg det første ord i Marias lovsang Luk 1:46-56.
  46 Da sagade Maria:
Min sjæl ophøjer Herren
47 og min ånd fryder sig over Gud, min frelser! 
 
Man kan da ikke have et meget smukkere budskab stående et sted på kroppen? I hvert fald ikke efter min mening. Et kors er et symbol eksempelvis på kristendommen da Jesus Kristus (den korsfæstede) døde på sådan et. Og forresten, hvilket jo er det vigtige på 3. dagen opstod. Yay.
Dette statement, altså tatoveringen, er en personlig stillingtagen til Jesu frelse og Guds planer med os. 
For mig er signalværdien i denne tattoo mere end at jeg tør blive tuschet et sted, hvor det kan ses, at jeg holder af min mor og at jeg har et kald. Det er et udtryk for at det er OKAY og smukt at være ung og kristen i Danmark ano 2013.
 
Mange tak til den meget dygtige tatoverer Peter som arbejder ved meatshop tatto på strøget i København!    
 

4 kommentarer:

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Til lyke kære pige! Den er blevet så fin, og den passer lige til dig, og hvad du er.
Jeg bliver glædeligt overrasket, hver gang jeg ser min håndskrift på din arm!
"Jeg vil gøre mit liv til en lovsang til Dig!" hedder en af de sange, som din far og jeg har sunget duet mange gange.

Bente sagde ...

Kære Maria. Hvert år til MKs adventsfest er denne bøn på mit repertoire. Nu vil jeg tænke på dig, når jeg læser den ikke kun den dag men mange andre.
Stort kram

Anne Thompson sagde ...

Sådan! Flot er den - både i udtryk og indhold!
Jeg har en også en tatovering, der handler om mit Gudsforhold.
Den er på min fod, fordi det giver mening ift. teksten, og så er det et diskret sted - det er også bevidst valgt. Og jeg har så opdaget, at det har den effekt, at mange bliver overraskede, når de ser den, fordi jeg åbenbart ikke er "typen" der er tattoveret :-D

Louise Aaen sagde ...

Fryd dig min sjæl, jeg har ingen tudse, men din mor har lovet mig en, når jeg skal ordineres